Co děláme

Projekty

O nás

Kontakt

Úvod

Články

Web

E-shop

Marketing

Branding

Telefon

+420 777 679 359

Kontaktní e-mail

info@vcreate.cz

E-mail podpory

podpora@vcreate.cz

Nový chrome a safari změní podobu reklam na webech

SPOLEČNOSTI APPLE A GOOGLE budou potlačovat obtěžující online reklamy. A možná tím změní způsob, jakým web funguje.

Minulý týden Google potvrdil, že Chrome – nejpoužívanější webový prohlížeč na světě – bude blokovat všechny reklamy na webech, které obsahují obzvlášť obludné reklamy, včetně těch, které automaticky přehrávají videa, zabírají příliš velkou část obrazovky nebo vás nutí čekat na zobrazení obsahu, na který jste právě klikli.

Společnost Apple včera oznámila, že Safari brzy zabrání webovým stránkám automaticky přehrávat zvuk nebo video bez vašeho svolení. Příští aktualizace prohlížeče společnosti dokonce poskytne uživatelům možnost načítat stránky ve výchozím režimu „Reader“, který odstraní nejen reklamy, ale i mnoho dalších prvků rozvržení. Příští verze také posílí funkce pro blokování třetích stran při sledování toho, co děláte online.

Plány obou společností však neznamenají jen čistší webové prostředí. Představují změnu ve fungování webových prohlížečů. Namísto pasivního stahování a spouštění kódu a obsahu webových stránek se tyto prohlížeče budou aktivně podílet na utváření vašeho zážitku z webu. To znamená, že vydavatelé budou muset přehodnotit nejen své reklamy, ale i své předpoklady o tom, co čtenáři při návštěvě jejich stránek vidí a co ne.

Po léta sloužily prohlížeče pouze jako portály k webu, nikoli jako nástroje pro utváření webu samotného. Přijímají zadaný kód a poslušně vykreslují stránku podle pokynů. Jistě, prohlížeče dlouho blokovaly vyskakovací reklamy a varovaly uživatele, kteří se pokoušeli navštívit potenciálně škodlivé webové stránky. Ale kromě možnosti změnit velikost písma prohlížeče obvykle neumožňují příliš měnit obsah stránky.

„Prohlížeče byly vždy o standardech a o tom, aby všechny prohlížeče zobrazovaly stejný obsah,“ říká viceprezident produktového oddělení Firefoxu Nick Nguyen. „Byl to neutrální pohled na web.“

Problémem je, že tato samolibost vedla k mizernějšímu webu. Vydavatelé zahlcují své stránky reklamami, které automaticky přehrávají video a zvuk bez vašeho svolení. Inzerenti shromažďují údaje o stránkách, které navštěvujete. A zločinci někdy používají špatné reklamy k šíření malwaru.

Mnoho lidí vzalo tuto záležitost do vlastních rukou a nainstalovalo si pluginy pro blokování reklam nebo sledovacích zařízení. Podle průzkumu provedeného Interactive Advertising Bureau má asi 26 % uživatelů internetu na svých počítačích blokátory reklam. Přibližně 10 procent má blokátory reklam na svých telefonech.

Výrobci prohlížečů nyní začínají tyto typy funkcí zabudovávat přímo do svých produktů. Firefox přidal blokování sledování do svého soukromého režimu prohlížeče v roce 2015 a Opera přidala volitelnou funkci blokování reklam v loňském roce. Mezitím novější společnosti jako Brave a Cliqz uvedly na trh vlastní prohlížeče zaměřené na ochranu soukromí.

Nyní se díky společnostem Apple a Google tento trend stává hlavním proudem. Podle společnosti StatCounter používalo minulý měsíc prohlížeč Chrome asi 54 % všech uživatelů webu a Safari asi 14 %. Jinými slovy, téměř všechny prohlížeče umožní uživatelům přinejmenším omezit nejhorší reklamy na navštívených stránkách. A webové stránky se budou muset přizpůsobit.